Isnin, 12 November 2018

Pengalaman: Proses In Vitro Fertilisation (IVF) 5 (Menunggu keputusan)



29 April 2017 Pemindah emberio kedalam rahim, Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Doktor suruh balik rumah dan rehat. Dua minggu lepas pemindahan emberio, pemeriksaan darah akan dibuat. Penantian yang mendebarkan .

Saya mengambil keputusan untuk mengambil cuti selama 2 minggu sementara menunggu keputusan darah, sama ada mengandung atau tidak.

Cerita pemindahan emberio, semasa pemindahan doctor masukkan 2 emberio. kalau ada rezeki dapatlah kembar :) Saya tak ada telor yang banyak yang boleh disimpan dalam bank hospital:) hanya 2 emberio tu sahaja harapan ibu... semoga rezeki itu milik ibu.

Penantian satu penyeksaan... bersabar dan berdoa.. Hari ke 5, 6, 7 selepas emberio dimasukkan dalam rahim, berlaku sedikit bleeding, perasan takut, riasu macam-macam lagi perasaan yang ada. Mungkin kah baby tak jadi...  saya beranikan diri untuk check guna (pregnancy test strip)   

8 May 2017 seminggu selepas emberio diamsukkan dalam rahim 
( Nampak macam ada 2 garisan tapi sangat kabur)
mengandungkah aku, tetapi tetap risau sebab ada darah keluar.

10 May 2017 ( Check lagi, nampak macam dah jelas sikit )
Hari ini, kena ke PPUM untuk check darah, awal-awal pagi keluar. proses kejap saja, lepas ambil darah jururawat suruh balik, dalam jam 2-3 ptg boleh call hospital untuk tahu keputusan darah tersebut.  Masa menunggu rasa terlalu panjang, tpi bila sampai masa 2 petang,,,,, rasa berdebar-debar pula :) . 

Pukul 2..30ptg, saya call PPUM, Alhamdulillah saya mengandung....

14 May 2017 ( Nampak dua garisan yang jelas, tapi masa ni dah tahu mengandung, suka-suka nak test juga, nak simpan gambar buat kenangan)

 25 May 2017 (scan pertama) 


6 Jun 2017 

Saya ambil cuti satu bulan hanya nak berehat kat rumah sahaja. 

Terima kasih Ya ALLAH
Terima kasih suami ku
Terima kasih staff gynae PPUM  yang terlibat dengan proses IVF

InsyaAllah kita sambung cerita lagi berkaitan dengan IVF

©2016, copyright Nur Ellena

Tiada ulasan:

Catat Ulasan